Köpvillkor

Köpvillkor

1 Om Don’t Worry Sweden AB
 
Företaget har sitt säte i Halltorp. Företagets postadress är Separatorvägen 6.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@dontworry.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
 
2 Beställning
 
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till lena@dontworry.se.
 
3 Leverans
 
Våra normala leveranstider är 1-5 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: lena@dontworry.se.
 
 
4 Priser
 
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
 
 
5 Ångerrätt
 
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 
 
 
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
 
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss lena@dontworry.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 
 
 
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
 
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter. 
 
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se konsumentverket.
 
 
6 Reklamation och klagomål
 
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. 
 
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
 
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till lena@dontworry.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
 
 
7 Ansvarsbegränsning
 
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
 
 
8 Produktinformation
 
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
 
 
9 Information om Cookies
 
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
 
 
10 Personuppgifter
 
Genom att handla hos Don’t Worry Sweden AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Don’t Worry Sweden AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
 
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
 
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
 
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
 
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
 
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: DIBS, Swich, faktura.
 
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord.
 
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.
 
10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
 
10.6 Rätt till rättelse 
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
 
10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
 
10.8 Ansvarig för dataskydd
Don’t Worry Sweden AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
 
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
 
 
11 Ändringar till de Allmänna Villkoren
 
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
 
 
12 Tvist och lagval
 
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

SafeSpeed användaravtal (gäller enbart för dig som köper SafeSpeed-abonnemang)

1) Vem tjänsten gäller för

Abonnemanget kan tecknas av företag och privatpersoner. Abonnemanget gäller fysisk person och knyts till personnummer. Den person abonnemanget gäller måste ha ett giltigt körkort som innehåller en eller flera av beteckningarna B, BE, C eller CE, som berättigar denne att framföra fordon i Sverige. Abonnemanget gäller endast den person som den är tecknad för. Abonnemanget är personligt och kan ej överlåta eller sälja det vidare.

2) Abonnemangstid

Abonnemanget tecknas på ett år med möjlighet till förlängning. Tjänsten börja gälla när inbetalning registreras av Don’t Worry Sweden AB och verifierats till kunden.

3) Vilka böter abonnemanget täcker

Abonnemanget täcker dom metoder som idag polisen använder för att böter fälla. Abonnemanget är personligt och knyts till personnummer.

Böter som kunden ådragit sig före eller efter avtalstiden, tar Don’t Worry Sweden AB inget ansvar för. Max tre böter per person och abonnemang. Uppnår kunden tre böter så avregistreras denne från tjänsten.

4) Var abonnemanget gäller

Abonnemanget gäller på svenska vägar med en hastighetsbegränsning på mellan 70-110 km/h. Det gäller då kunden överträtt tillåten hastighet med som mest 30 km/h över tillåten hastighet.

5) Undantag från abonnemanget

Inget ansvar tas i följande fall:

Då kunden ådrar sig påminnelseavgifter som följd av sent inskickande av boten.

Då kunden begått annat brott i samband med fortkörningen, som enligt svensk lag är bötesbelagd eller på annat sätt straffbar. Exempel på dessa brott kan vara rattonykterhet eller då kunden inte använder bilbälte. Då kunden ådragit sig någon form av dagsböter. För förseelse som inträffade innan abonnemanget trädde i kraft.

Om felaktiga eller ofullständiga uppgifter legat till grund för abonnemangets tecknande.

6) Indragning av körkort under abonnemangsperioden

Skulle kunden av någon anledning få sitt körkort indraget under abonnemangsperioden så avregistreras denne från tjänsten.

7) Betalningsregler

Abonnemanget skall betalas i förskott. Tjänsten börja gälla när inbetalning registrerats av Don’t Worry Sweden AB och verifierats till kunden.

8) Förnyelse av abonnemanget

Kunden har när som helst rätt att förlänga sitt abonnemang. Det nya abonnemanget börjar gälla dagen efter att det gamla löpt ut såvida kunden fortfarande uppfyller de allmänna

kraven för tjänsten. Om kunden förlorat sitt körkort under abonnemangsperioden har kunden rätt att teckna abonnemanget igen, såvida kunden återfått sitt körkort.

9) Ändrade förhållanden under abonnemangsperioden

Kunden måste säga upp sitt abonnemang antingen via mejl eller brev så att det är oss tillhanda senast 30 dagar innan abonnemanget löper ut. Där ska namn, personnummer och i de fall kunden skickar brev, underskrift finnas med. Om inte så sker förlängs abonnemangstiden automatiskt med ytterligare 12 månader om kunden fortfarande uppfyller de allmänna bestämmelserna för tjänsten.

Don’t Worry Sweden AB förbehåller sig rätten att ändra i användaravtalet om gällande lagar ändras under pågående abonnemangstid.

10) Ändrade förhållanden under abonnemangsperioden

Don’t Worry Sweden AB förbinder sig att betala bot som faller inom ramen för användaravtalet.

11) Regler för inskickande av boten

Bot som faller inom ramen för användaravtalet kan

Mailas till lena@dontworry.se eller skickas en kopia till Don’t Worry Sweden AB, Box 253, 732 24 Arboga. Se alltid till att behålla originalet själv, då boten i vissa fall ska insändas till berörd myndighet. Boten skall vara Don’t Worry Sweden AB tillhanda senast 14 dagar före angivet förfallodatum. Den kommer då att granskas av Don’t Worry Sweden AB och när denna process är klar så meddelas kunden via angivna uppgifter om hur den kommer betalas eller avslås.