Försäkring mot fortkörningsböter, slippa böter vid fortkörning | Don't Worry Sweden AB    

 
170913 |



 
170913 | Utbyte.se



 
170122 | Ny adress vid inskick av bot
Ny adress vid inskick av bot PGA nedlagt postkontor är nu adressen. Don´t Worry Sweden AB Box 253 732 24 Arboga Man kan även maila boten till oss på lena@dontworry.se


 
161024 | Polisen storsatsar mot fortkör
Med start från och med måndag kommer polisen i region Väst under tre veckor att hårdbevaka trafiken i hela regionen. Målet: Ingen fortkörare ska komma undan. – Det kommer att vara jättemycket poliser ute på vägarna. Det kommer att vara civila poliser, mobila fartkameror och vanliga kontroller. Vi kommer att vara överallt, säger Jenny Wester, chef för polisens trafiksektion regional Väst. Det är tredje gången polisen i region Väst genomför en sådan här intensiv och stor hastighetsbevakning och polisen kommer gå hårt åt alla som ligger över hastighetsbegränsningarna. – Vi går hårt ut. Man kommer inte undan, inte ens med några få kilometer över tillåtna hastighet, säger Jenny Wester från polisen. Kan spara liv Vilka sträckor som kommer att bevakas extra vill polisen inte berätta men fokus kommer framförallt att ligga på de mest olycksdrabbade vägarna och på vägar där hastighetsgränsen ligger mellan 70 och 90 kilometer i timmen. – Målet är att minska olyckorna och få bilisterna att hålla hastigheten. Alla förare måste ta sitt ansvar. Var och en kan verkligen spara liv och det kan spela en avgörande roll om man kör i 90 eller i 100 kilometer i timmen, säger Jenny Wester, chef för polisens trafiksektion regional Väst. Hårdbevakningen startar måndagen den 24 oktober och pågår under tre veckor.


 
161024 | Få körde lagligt
Mätpunkten var placerad vid Falköpingsvägen vid norra infarten mot Ulricehamn och trafiken har kontrollerats med en mekanisk trafikmätare där hastigheten på samtliga passerande fordon mäts. Under tre dygn passerade totalt 24.989 fordon, av dessa höll 106 personer laglig hastighet. – Vi ser allvarlig på detta. Det finns ju en anledning att man har satt den hastigheten som är på den vägen, säger Jenny Wester. Medelhastigheten var 72 kilometer i timmen, trots att hastighetsbegränsningen var 50 kilometer i timman. Fyra fordon körde dessutom fortare än 141 kilometer i timmen. – Uppbyggandet av vägen är sådan att det inte finns anslutande trafik eller gångvägar och det motiverar en att köra snabbare just där, säger Göran Trapp.


 
151214 | Jul erbjudande !
Julen närmar sig med stormsteg och vi från Don´t Worry Sweden vill passa på att skicka ut tre erbjudanden som gäller fram till den 18/12. *Digital alkohol testare Snabb och bekväm utformning för att mäta hur mycket alkohol du har i blodet (BAC - alkoholkoncentration i blodet). Användarvänlig design med en knapptryckning och ljudlarm. Den bakgrundsbelysta digital LCD display visar koncentrationen och kommer med ett larm om nivån är för hög för exempel att köra lagligt. Pris fram till 18/12 235:- ord.pris 470:- *Safespeed present endast 350:- ord.pris 485:- fram till 18/12 för nyregistrerade presentköp till vänner och bekanta! (ej till befintlig kund!) *SweTrack™ Basic är en tracker för alla! Oavsett om det är bilen, båten, hunden eller något helt annat du önskar följa, så har du möjlighet att följa enhetens position via sms, direkt i din dator samt genom en smartphone eller surfplatta. Eftersom kostnadsfri livespårning och mobilapplikation ingår, så kan du vara säker på att du alltid har koll! PRIS 799:- inklusive frakt fram till 18/12 Vi vill samtidigt passa på att tacka er alla för detta året och önskar er alla en riktigt God Jul & Gott Nytt År!


 
151213 | Tekniskt fel vid mailutskick
Vi beklagar att något blivit fel vid dagens utskick om julerbjudande. Vi håller på att se över vad som blev fel och att det inte ska ske igen. Hoppas ni alla ser positivt på de erbjudanden vi skickat, även om ni fått det i flera exemplar. Mvh Anders Jakobsson


 
141111 | SafeSpeed



 
140731 | Viktigt att ha koll på vägen!!



 
120828 | Stor jakt på fartsyndarna
200 000 svenskar åker fast – varje år Enligt polisen är fartkameror en anledning till att antalet olyckor med dödlig utgång har minskat de senaste åren.Trafikverket vill sätta upp tusen nya fartkameror. Syftet: Att rädda liv. Skulle man dessutom sänka den tillåtna hastigheten på vissa vägar i landet, skulle ytterligare liv kunna sparas. – Trafiksäkerhetskameror ger en jättebra effekt. Hastighetsefterlevnaden blir uppemot 96 procent. Det handlar om fyra eller fem procent som kör för fort förbi kamerorna, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK, Automatisk trafikkontroll på Trafikverket, till Aftonbladet. Om alla höll hastighetsgränserna skulle 100 till 150 liv sparas varje år. Och en sänkning av medelhastigheten med ynka 1 kilometer i timmen på hela det svenska vägnätet skulle spara 25 liv per år, visar beräkningar som Trafikverket gjort.


 
111013 | Fortböter kan vara olagliga
Det är ett lagtekniskt problem” Tingsrätter har börjat fria förare som kört för fort – trots att det finns bevis. Orsaken är att Vägverkets föreskrifter inte längre gäller. – Det är ett lagtekniskt problem, en miss, säger Fredrik Blommé vid Ystad tingsrätt till Skånskan. När Vägverket upphörde 1 april förra året och blev Trafikverket, upphörde även myndighetens föreskrifter kring bland annat hastighetsbegränsningar. Tidningen Skånskan rapporterar i dag att det inte finns någon övergångsregel som slår fast att föreskrifterna ska fortsätta att gälla när myndigheten slutar existera. Friar trots bevis Vid exempelvis Ystad tingsrätt har man nu friat flera fortkörare, trots att det finns bevis på att förarna kört för fort. Orsaken är enligt tidningen Skånskan en dom i hovrätten som handlade om brott mot yrkestrafiklagen, där åklagaren lutade sig mot föreskrifter från Vägverket i stället för Trafikverket. – Det står i strid med legalitetsprincipen att döma någon som begått ett brott mot Vägverkets föreskrifter när det står i lagen att det är Trafikverket som har bemyndigande, säger Fredrik Blommé vid tingsrätten i Ystad till Skånskan. "Undergräver systemet" Niklas Stavegård, som är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, är mycket förvånad över att föreskrifterna inte längre gäller. – Naturligtvis ska det finnas en laglig grund för att döma någon, men det stora problemet är att det här riskerar att undergräva hela hastighetssystemet, säger han till Aftonbladet. En av förarna som friats i Ystad körde 159 kilometer i timmen på en sträcka där den tillåtna hastigheten är 100 kilometer i timmen, enligt Skånskan. – Det är inget vi rekommenderar att man ska göra.


 
110911 | Kamerorna som fäller flest
Drar in miljoner i böter Här är en av Sveriges mest effektiva hastighetskameror. I år har den hjälpt till att dra in drygt 1,6 miljoner till statskassan. Trots att bara var tredje fartsyndare faktiskt fick böter. Nära 138 000 fartsyndare har blivit förevigade av svenska polisens hastighetskameror bara i år. Mest aktiva var kamerorna på länsväg 276 mellan Åkersberga och Roslags Kulla. Där åkte hela 2 440 personer fast mellan januari och juli i år. Sträckan har toppat statistiken i fortkörningssammanhang förut - 2008 klickade kamerorna för 4 019 fartsyndare där. – Det har att göra med trafikintensiteten. Det är en hårt belastad sträcka med många pendlare och fler kameror, säger sektionschef Anders Drugge på Rikspolisstyrelsen. Svårt få bra bild Stockholms län toppar också statistiken för landet med 24 366 registrerade fortkörningar i år. De svenska kamerorna har inte riktigt nått samma ekonomiska framgångar som sin engelska motsvarighet. För det första står inte kamerorna på dygnet runt. Och bara omkring en tredjedel av de som fotas kan faktiskt bötfällas. – Vi måste kunna fastställa identitet. Ser vi inte vem det är går det inte att dela ut böter. Bildkvaliteten påverkas av väder och vind, så på vintern är det svårare att få en bra bild, säger Anders Drugge. Men med en genomsnittsbot på 2 000 kronor handlar det ändå om dryga 1,6 miljoner kronor för Åkersberga - Roslags Kulla i år. Storbritanniens mest lönsamma trafikkamera – i Hemel Hempstead, Hertfordshire – drog in dryga 6,1 miljoner kronor till ortens länsstyrelse på en enda månad, enligt Daily Mail. Minskar antalet döda Men då handlar det inte om en fortkörningskamera utan en kamera som bevakar en tveksamt skyltad bussfil. Där fick 10 000 personer böter efter att ha kört olovligt i bussfilen, enligt Daily Mail. Det motsvarar omkring en åttondel av stadens invånare. Även om antalet olyckor har ökat något under 2011 har antalet döda och skadade generellt minskat sedan 2007. Hastighetskamerorna har varit en bidragande faktor, enligt Anders Drugge.


 
100914 | Mobil i bilen utan Handsfree ?
Sverige är numera det enda landet i Europa som tillåter mobilprat i bilen utan handsfree. Nu kräver Motormännen att användandet av mobiltelefon utan handsfree i bilen förbjuds helt. Mellan 10-20 personer omkommer eller skadas svårt i trafiken varje år på grund av mobilprat eller sms:ande vid ratten enligt Motormännen. "Att Albanien blev det näst sista landet som förbjöd mobil vid ratten säger kanske något", säger Maria Spetz vd för Motormännen.


 
100817 | kameror visar fel hastighet
Fartkamerorna riskerar att mäta fel på flera kilometer i timmen, hävdar experter. Det betyder att tusentals bilister kan ha fått felaktiga fortkörningsböter. - Det är ett stort rättssäkerhetsproblem, säger Kjell Olsson, doktor i elektronfysik till Dagens Nyheter. Kamerorna har varit i drift sedan 2004, men ännu har myndigheterna inte undersökt deras exakthet närmare. Det hävdar flera experter som nu ifrågasätter det fältprov som har gjorts på utrustningen. – De väsentliga felkällorna har inte testats. Därför ger inte fältprovet svar på hur stort mätfelet är. Flera mätfel Han menar att det finns risk för flera olika mätfel. Bland annat kan stark vind och tunga lastbilar få kamerorna att vibrera, vilket påverkar radarmätarnas resultat. Även bilens utformning kan orsaka felmätningar. – Eftersom så många bötfälls och många ligger på gränsen är det troligt att tusentals bilister har fått felaktiga böter, säger Kjell Olsson till Dagens Nyheter. "Prövad teknik" Polisen och Trafikverket, som ansvarar för kamerorna, tillbakavisar kritiken. – Den teknik och den utrustning som används är prövad enligt de krav som är uppställda för att de ska kunna fungera som bevisinstrument, säger Björn Lidö, ansvarig för trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen


 
100706 | SEMESTERTIDER SEMESTERTIDER
VI HAR BEGRÄNSADE MÖJLIGHETER ATT SVARA PÅ FRÅGOR UNDER v28-32. VÄNLIGEN MAILA TILL anders@dontworry.se FÖR SNABBAST SVAR TREVLIG SOMMAR ÖNSKAR VI PÅ DON´T WORRY


 
100701 | Jakten på fortkörare ökar
Nya regler gör nu att utländska hastighetsöverträdande bilförare på besök i Sverige inte ska slippa undan fortkörningsböter. Samtidigt ska svenska bilister på utlandsbesök inte heller komma undan regelbrottet utan att lätta på lädret. Utomnordiska bilburna gäster på väg genom Sverige har många gånger inte behövt bekymra sig för fortkörningsböter eftersom Sverige har saknat avtal med andra länder för att driva in bötesbeloppen. På andra hållet har det också varit ganska lätt för svenska bilförare att komma undan fortkörningsböter utanför Norden – de gånger då böterna inte måste betalas på gärningsplatsen. Men det ska bli ändring på detta nu tack vare ett nytt samarbete mellan Kronofogdemyndigheten i Sverige och motsvarande enheter i 15 andra länder, nämligen Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Nederländerna, Polen, Rumänien, Slovakien, Spanien, Tjeckien, Ungern samt Österrike. Tydligt ser man ett land som saknas i det nya samarbetet – Tyskland. Tyskarna är förmodligen de utlänningar som står för de flesta fortkörningarna i Sverige. Förhoppningarna är att fler länder ska ansluta sig till samarbetet, däribland Tyskland, ett land som väldigt många svenskar kör i eller passerar under bilturerna på kontinenten


 
100607 | 60 000 fortkörare i sommar
I sommar kommer 60 000 svenskar köra för fort – och åka dit. – Vi kommer inte dra ner på vår verksamhet under sommaren. Vi kör full kapacitet året runt, säger Anders Drugge på Polisen. Sommaren är här. Snart ska hundratusentals semesterfirare ut på vägar. Drygt 60 000 av dem kommer fångas av polisens fartkameror för att de kört för fort. – Merparten kör en till tolv kilometer i fartöverträdelse och får mellan 1 500 till 2000 i böter, säger Anders Drugge, sektionschef på atk-sektionen vid Rikspolisstyrelsen. – Hur många som åker dit påverkas av hur många mätstationer man har och hur hög trafikintensiteten är. Det jag kan säga är att vi inte kommer att dra ner på vår verksamhet under sommaren. Vi kör full kapacitet året runt, säger han. Oroande utveckling Trafikverket (före detta Vägverket) räknar med svarta månader på de svenska vägarna. På sommaren, då trafiken ökar, stiger dödsolyckorna markant. – Under juni, juli och augusti omkommer 40-45 personer per månad i trafiken, vilket kan jämföras med 20-25 per månad under vintern, säger Thomas Andersson, pressekreterare på Trafikverket och fortsätter: – Det här är en oroande utveckling. Många är inte vana att köra så långa sträckor. Det sker många allvarliga olyckor på lördag och söndag morgon. Oftast är det alkohol inblandat.


 
100512 | 15 237 fortkörare på en vecka
15 237 bilister blev rapporterade för fortkörning under hastighetsveckan, 26 april till 2 maj 2010. - Polisen har ökat övervakningen jämfört med föregående år vilket speglar sig i resultatet. Trots att medelhastigheten generellt sjunker visar resultatet att Polisens övervakning är viktig för att bidra till ytterligare sänkningar av medelhastigheten, säger Björn Lidö trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen. Av de dryga 15 000 rapporterna stod trafiksäkerhetskamerorna för 4 925 rapporter och Polisens manuella övervakning för 10 312. Trafiksäkerhetskamerorna är ett komplement till Polisens manuella övervakning som syftar till att sänka medelhastigheten och minska antalet skadade och döda. Under vecka gjordes även 39 128 alkoholutandningsprov vilka resulterade i 418 rapporterade rattfyllerister. 276 av dessa var påverkade av alkohol och 142 var påverkade av droger.


 
091221 | POLIS KAN BESÖKA FARTSYNDARE
Polisen har tröttnat på folk som kör för fort förbi fartkameror och döljer ansiktet. Snart kan de kameraskygga fortkörarna riskera att få hembesök av polisen. Inom kort kan en helt ny metod tas i bruk för att få bukt med de tusentals fortkörare som av olika anledningar inte kan identifieras när de kör för fort förbi en fartkamera. – Det handlar om förare som fäller ner solskyddet, döljer ansiktet med handen eller med en tidning, säger polisinspektör Anders Drugge, chef för ATK–enheten i Kiruna till Sydsvenskan. Nästa år planeras en översyn av systemet med fartkamerorna och polisen ska bland annat ta fram en strategi för hur fartsyndare som döljer ansiktet ska kunna avslöjas. – Vi vill ha en uppsökande verksamhet på dem som exempelvis kör för fort i samma bil på samma sträcka. Det blir den lokala trafikpolisen som får följa upp ärendena och besöka den som vi tror kört för fort, säger Mattias Andersson, ansvarig för trafik på Rikspolisstyrelsen till Sydsvenskan.


 
091008 | Allt fler kvinnor fyllekör
Tendensen med allt fler onyktra kvinnor bakom ratten fortsätter. Det senaste årtiondet har antalet dömda kvinnliga rattfyllerister mer än fördubblats, rapporterar tidningen Motor. Det ska sägas med en gång att männen med överväldigande majoritet är de som fyllekör, men kvinnorna är på väg att ta efter i allt större utsträckning. 1997 uppgick de dömda kvinnliga rattfylleristerna till 25 per 100 000 invånare, att jämföra med 54 per 100 000 år 2007, enligt Brottsförebyggande rådet (Brå). 11 procent av anmälda rattfyllor De senaste siffrorna, för 2008, redovisas på annat sätt i Motor. Av de 18 845 anmälda rattfyllorna svarade kvinnorna för 2 100, eller 11 procent. De stod också för 12 procent av de drygt 12 000 anmälda drograttfyllorna. På 1970-talet var 3–4 procent av rattfylleristerna kvinnor. - På 1970-talet ökade de kvinnliga rattfylleristerna mest för att kvinnorna började köra mer bil. Men från 1980-talet och framåt handlar det om att kvinnor dricker allt mer alkohol, säger Tove Sporre, rattfylleriexpert på Brå, till Motor


 
090918 | Hårdare straff för rattfylleri
Rattfull ska förlora lappen i ett år! Regeringen kräver hårdare straff Den som förlorar sitt körkort efter att ha kört rattfull ska i framtiden bli av med det i minst ett år. Det föreslår regeringen enligt Sveriges Radios Ekot. I dag kan den dömde få tillbaka lappen redan efter tre månader. Samtidigt ska det bli billigare att gå med i ett så kallat alkolåsprogram. Då installeras ett alkolås i bilen och den dömde får gå på täta provtagningar och läkarbesök och får fortsätta köra bil. I dag är programmet tvåårigt och kostar 60 000 kronor. Bara var tionde som förlorat körkortet deltar och de är främst höginkomsttagare som dömts för grovt rattfylleri. I framtiden föreslås att ett tvåårigt alkolåsprogram kostar den dömde 33 000 kronor och ett ettårigt 20 000.


 
090906 | Lägre fart = fler olyckor
Väg 292 i Uppsala län, från Gimo till Söderfors, rust­ades upp till högsta tänkbara landsvägstandard på 1960 och -70-talen. Det var då Dannemora gruvor, Sandvikens specialstålverk i Gimo och flera­ järnbruk i Norduppland krävde vägar för tunga lastbilstransporter. Och för drygt tio år sedan förlängdes vägen österut mot Harg och den planerade storhamnen vid Ålands hav. Än i dag är den vägen oöverträffad när det gäller framkomlighet och med tanke på den mycket låga trafiktätheten, järnhanteringen ligger nere och hamnen blev aldrig av, är säkerheten hög även med dagens mått. Vägen är bred, sikten är perfekt med öppna kurvor utan skymda avsnitt. Det finns inga lömska krön eller svackor där det kan uppstå plötsligt ishalka. Dikes­renarna är flacka med perfekta avkörningsområden och så avslutas det hela med viltstängsel. 90 kilometer i timmen känns tröttande långsamt. Men nu vill byråkraterna på Vägverket sänka till 80! Jo, väg 292 ska få hastigheten sänkt från 90 till 80 i hela sin sträckning. Väg 76 i Stockholms län, från Söderbykarl till Ununge har nästan samma fina standard. Även den sänks till 80. I Västernorrland och Jämtland sänks stora delar av väg 331/346. I Norrbotten får väg 393 från Överkalix till Pajala sänkt hastighet. I Västmanland sänks hastig­heten på den utmärkta väg 66 mellan Surahammar och Fagersta, även den vägen är byggd och anpassad till järnhanteringens krav på goda transporter. Det här är bara ett litet, litet plock bland alla vägar som Vägverket vill sänka farten på. Men det är vägar jag brukar köra, och där jag vet att sänkt hastighet är en ren skrivbordsprodukt. Genom att sänka hastigheten på drygt 1 500 mil landsväg hoppas verket kunna minska antalet trafikdödade med tio (!) personer årligen. Varje tänkande människa inser att någonting är på tok. Men tjänstemännen på Vägverket har blivit Sveriges talibaner. De tillåter inte att någon ifrågasätter deras sanning. De får härja fritt med sin tolkning av verkligheten vilken utgår från att sänkt hastighet leder till en bättre värld. Men snart måste det bli slut på dumheterna! Taliban-låg hastighet kommer tvärt om att leda till fler olyckor när allt fler kommer att somna bakom ratten. Eller när stressade bilister kör om på olämpliga ställen. Omotiverat ­låga hastigheter kostar också pengar i förlorad tid vilket gör Sveriges och svenska företags konkurrenskraft sämre. Politiker och invånare runt om i Sverige, klicka in på Vägverkets stolleförslag (vv.se, där finns kartorna med alla föreslagna sänkningar i ditt län) och säg STOPP! Det finns faktiskt, åtminstone i teorin, en möjlighet att stoppa eländet.


 
090827 | Tusentals fortkörare V 34
När polisen förra veckan ökade hastighetsövervakningen ute på vägarna åkte nästan 12 000 fartsyndare fast. Omkring hälften av dem fastnade i polisens manuella kontroller medan resterande hälft fångades av hastighetskameror. Flest fortkörare rapporterades i Stockholm, Skåne, Gävleborg och Västra Götaland. I samband med insatserna gjordes även utandningsprover och användningen av bilbälten kontrollerades och 300 personer åkte fast för rattfylleri. Sammanlagt blev cirka 350 personer av med körkortet under den så kallade hastighetsveckan.


 
090820 | 10 vanligaste trafikbrotten i
Hela 80 procent av alla trafikbrott i Sverige begås av män, visar nya siffror som Motormännen tagit fram Organisationen Motormännen har tagit del av siffror från Rikspolisstyrelsen och Brottsförebyggande rådet - och bilden är tydlig. Motormännen har tittat på 22 olika trafikbrott och förseelser, allt från bilstöld till att köra mot rött ljus - och männen dominerar hela listan. Bland annat står män för 89 procent av alla rattfylleribrott de senaste fem åren. Män representerar även 78 procent av samtliga som smitit från olycksplatser. Totalt står män för fyra av fem trafikbrott i Sverige mellan 2003 och 2008 1.) Fortkörning 70-110 väg Män 82 % Kvinnor 18 % 2.) Fortkörning 20-50 väg Män 74 % Kvinnor 26 % 3.) Ej använt bilbälte Män 83 % Kvinnor 17 % 4.) Olovlig körning Män 89 % Kvinnor 11 % 5.) Rattfylleri Män 89 % Kvinnor 11 % 6.) Kört fordon med körförbud Män 83 % Kvinnor 17 % 7.) Otillåten fordonstrafik Män 84 % Kvinnor 16 % 8.) Fordonsskatten ej betald Män 82 % Kvinnor 18 % 9.) Kört fordon utan reg.skylt Män 93 % Kvinnor 7 % 10.) Kört avställt fordon Män 90 % Kvinnor 10 %


 
090722 | SEMESTERTIDER
Vi har semester och är svåra att få kontakt med. Vänligen sänd oss ett mail eller lämna namn och nummer på telefon 0480-490525 så återkommer vi snarast möjligt.


 
090717 | Fartdårar e inte å leka med
Polisen: Ni körde alldeles för fort! Fartdåre: Oh, jag förstår. Polisen: Kan jag få se körkortet. Fartdåre: Jag skulle gärna ge er det, men jag har inget. Polisen: Har ni inget? Fartdåre: Jag har förlorat det fyra gånger för att ha kört onykter. Polisen: Kan jag I stället få se registreringsbeviset. Fartdåre: Tyvärr inte. Polisen: Varför inte? Fartdåre: Jag har stulit bilen. Polisen: Stulit den? Fartdåre: Jaa, och jag har dödat ägaren och styckat honom I bitar Polisen: Vad har ni gjort? Fartdåre: Delarna av honom ligger I plastpåsar I bagageutrymmet ifall ni vill Kolla. Polisen tittar på Fartdåren, backar långsamt därifrån, och ringer efter förstärkning. Inom några minuter kommer ytterligare fem polisbilar, och ett polisbefäl närmar sig med dragen pistol. Polis 2: Kan ni gå ur bilen? Fartdåre: Är det något problem? Polis 2: Min kollega har sagt att ni har stulit den här bilen, och mördat ägaren. Fartdåre: Mördat ägaren? Polis 2: Ja, kan ni vara snäll och öppna bagageluckan? Fartdåren öppnar luckan, men där finns inget. Polis 2: Är det här er bil? Fartdåre: Naturligtvis, här är registreringsbeviset. Polisen är alldeles tyst. Polis 2: Min kollega säger också att ni inte har något körkort. Fartdåren gräver I handväskan, tar upp sin plånbok, och räcker sedan över körkortet. Polis 2: Jag måste medge att jag är konfunderad. Min kollega har berättat Att ni inte har något körkort, inget registreringsbevis, att ni har stulit Bilen och mördat ägaren! Fartdåre: Jaha och snart påstår han väl att jag körde för fort också???


 
090610 | Nästan alla är fartsyndare
Mer än nio av tio bilister har kört för fort. Varje år orsakar fartsyndarna uppåt 200 dödsolyckor. - Svenskar i trafiken är relativt laglydiga med ett undantag - hastighetsefterlevnad, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF, till Metro Det går fort på de svenska vägarna. Väldigt ofta för fort. En undersökning som försäkringsbolaget If gjort visar att mer än nio av tio bilister (92 procent) fartsyndat någon gång. Nästa hälften (46 procent) gör det hälften av gångerna och nästan vart femte bilist (18 procent) kör för fort varje gång de sätter sig bakom ratten. – Svenskar i trafiken är relativt laglydiga med ett undantag – hastighetsefterlevnad, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF, till Metro. Fortkörarna har ett svart spår efter sig: Varje år orsakar de 150 till 200 dödsolyckor. – Det handlar mycket om att man som individ inte upplever att man är den som råkar ut för olyckor. Erfarenheten och sannolikheten visar att man kan köra för fort utan att det händer något. Man ser inte det som vi som har samhällsperspektiv ser – alla som skadas och dör, säger Nils Petter Gregersen.


 
090606 | Polis fälld av egen fartkamera
Förre kommissarien Sten Byström har kallats fartkamerasystemets fader. Men när hans egen bil fastnade på bild nekade han till fortkörningen. Solna tingsrätt dömde honom ändå till 2 000 kronor i böter. I sitt förra jobb på Rikspolisstyrelsen hade Sten Byström huvudansvaret för det så kallade ATK-systemet med fartkameror. Byström själv sa i går att han varken kunde bekräfta eller förneka att det var han på fotografiet. Hans Nilsson, chef för trafiksektionen vid Västerortspolisen som drivit ärendet, var belåten. – Även Sten Byström borde vara nöjd med den här domen, säger han. Sten Byström var själv med och placerade ut varenda kamerastolpe i Sverige.


 
090120 | Reklam på Kanal 5 och 9an
Nu gör vi på dontworry.se vår första stora reklamsatsning sedan starten av vår tid på marknaden. Vi är glada och nöjda med all marknadsföring som våra kunder fört ut till sina vänner och bekanta. Och det resultat som skapats genom detta. Vi tar nu ett steg till ut på marknaden genom TV reklam på femman och nian under V4. Vi hoppas genom detta stärka vår position på marknaden och att fler ska ha möjlighet att ta del av våra banbrytande tjänster.


 
090113 | Superfartkamera får tummen ned
Dagens övervakningskameror mäter bilistens hastighet endast när denne passerar kameran. Planer har dock funnits på att även mäta bilisternas fart när de kör mellan två kameror, allt i syfte att få fram en mer exakt genomsnittshastighet. På uppdrag av Vägverket och Rikspolisstyrelsen har konsulten Anders Wiman undersökt förutsättningarna för att införa ett system där hastigheten mäts automatiskt mellan två kameror. Hans studie visar att nackdelarna är större än fördelarna. - Skälen är flera. En är att visa respekt mot trafikanten och en annan är att allmänheten accepterar det system vi redan har. Den nya tekniken skulle troligen äventyra den höga acceptansen, säger Anders Wiman till TT. Han anser också att ett nytt, mer tekniskt avancerat mätsystem skulle kosta mer än den nytta det skulle medföra. Anders Wiman lade fram sina slutsatser vid konferensen Transportforum i Linköping på fredagen. Där presenterades också en utvärdering av hur effektiva dagens övervakningskameror är. - Förra året omkom 20 färre personer och 70 färre skadades svårt i trafiken tack vare kameraövervakningen, sade Jörgen Larsson, forskare vid Statens Väg och Transportforskningsinstitut (VTI). Kjell Rynhag/TT


 
081125 | Vägverket stoppar reg,skyltar
Vägverket stoppar stötande skyltar CUC, GAY och APA. Det är några av de 142 bokstavskombinationer som Vägverket svartlistat för registreringsskyltar. - Vi plockar bort kombinationer vi tror kan väcka anstöt, säger Mikael Andersson, pressinformatör på Vägverkets trafikregister. I dagsläget är 142 bokstavskombinationer förbjudna på registreringsskyltar. Handläggare på Vägverkets trafikregister i Örebro granskar alla nya registreringsskyltar och plockar bort dem som tros kunna väcka anstöt. - Det är ingen handläggare som har det som heltidsjobb dock. Det finns inga klara riktlinjer över vilka som ska plockas bort, utan handläggarna tar hänsyn till de som kan väcka anstöt. Några av de kombinationer som bedömts kunna uppröra är FAN, KUK, GUD, SUG, MES, KYK och PUB. Sedan bokstaven X tilläts på registreringsskyltar 2005 har fem registreringsskyltar med X plockats bort, däribland XTC. - Det kan utläsas som drogen Ecstasy, så därför togs den bort, säger Mikael Andersson. Beskedliga önskemål Förutom de vanliga registreringsskyltarna finns också ett ökande intresse för personliga registreringsskyltar. 2007 lämnades 1500 ansökningar om personliga registreringsskyltar in, och det är handläggarna i Örebro som bedömer även dem. - Där är folk rätt beskedliga, och den vanligaste orsaken till avslag är att just den registreringsskylt man vill ha redan finns. Populärast är en registreringsskylt med det egna namnet, tätt följt av företagsnamn, säger Mikael Andersson. Men i bland slinker olämpliga skyltar igenom Vägverkets vakande öga. - En person fick X32IARO godkänt. Men om man läser det baklänges, till exempel genom backspegeln, blir det någon annat, säger Mikael Andersson.


 
081104 | Poliskontroll utan koll
Tre förlorade körkortet när polisen tog fel på tillåtna hastigheten En efter en åkte bilisterna fast i polisens hastighetskontroll i Östersund i fredags. På mindre än en timme fastnade tolv personer för fortkörning, tre av dem blev av med körkortet. Men polisen hade ingen koll på vilken dag det var. – Det är ju pinsamt att det blev så här och nu gör vi allt för att rätta till det. Jag kan bara skylla på den mänskliga faktorn, säger trafikpolischef Gunnar Bjelke Dahlén till Östersundsposten. En av de stoppade bilisterna kontrollerade med länsstyrelsen som bekräftade att dagen före allhelgonadagen räknas som lördag och att det därför var 50 kilometer i timmen som gällde på platsen. Inte 30 som polisen trodde. Förlorade körkortet Tre personer blev av med körkortet i samband med polisens kontroll. – Vi håller på att rätta till det här nu. De tre som miste körkortet har nu fått besked att de får köra bil igen, säger Gunnar Bjelke Dahlén. Han uppger också att de tre som körde en, fyra respektive nio kilometer för fort bör få slippa undan sina böter. – Om jag fick råda så skulle jag nog inte vilja ge böter efter att vi gjort ett sådant här fel. Enligt Gunnar Bjelke Dahlén kommer trafikpolisen i framtiden ha bättre koll på de röda dagarna så man inte gör om samma misstag igen.


 
081022 | Avstängda fartkameror
Omkring 40 procent av Sveriges fartkameror är avstängda sedan september, skriver Dagens Nyheter. Detta på grund av att de kräver omprogrammering efter att hastighetsgränserna ändrats. Så fyra av tio vägkameror är avstängda i dagsläget, bland annat på grund av de nya fartgränserna. Håkan Gelin är Vägverkets nationella samordnade för kamerorna: - Det har skett av både administrativa och tekniska skäl. Vi måste kontrollera att det finns lagstöd som styr hastigheten på sträckorna och vi måste stämma av så att det finns med i kommunernas liggare. Dessutom måste kamerorna programmeras om så att de är inställda på rätt hastighet.


 
080828 | Ny fart på vägarna
Snart får vägarna i Sverige fem nya hastighetsgränser och 120 kilometer i timmen blir maxgräns. Ett syfte är göra det enklare att inte köra för fort. Men Motormännen befarar att de nya skyltarna får motsatt effekt. Den 15 september inför Vägverket nya hastighetsbegränsningar på de nationella vägarna i Sverige, det vill säga Europavägar och viktiga riksvägar. Förutom dagens hastighetsgränser kommer det att finnas skyltar med 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen. Av de runt 800 milen nationella vägar kommer knappt hälften att få nya hastigheter. Syftet med de nya skyltarna är att göra hastigheterna bättre anpassade till vägsäkerhet, och att göra det mer begripligt för bilisterna. - Vi har sett att folk tycker att det är svårt att förstå varför det är en viss hastighetsgräns så nu vill vi ha ett system som är begripligt för människor och som är anpassat efter den säkerhet som olika vägar har, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö, till TT. - Vi tror inte att det nya systemet med tio steg mellan hastighetsgränserna i stället för 20 är så bra. Det blir svårt för bilisterna att förstå systematiken bakom gränserna, och det blir svårare att läsa terrängen och på så sätt avgöra vilken hastighetsgräns som gäller. Att ändra gränserna på de nationella vägarna är bara ett första steg, nästa höst kommer många kommunala gator och övriga statliga vägar också att få hastighetsgränser enligt den nya skalan. Enligt Vägverkets beräkningar kommer förändringarna rädda runt 50 liv om året.


 
080820 | fartkamera tog laglydiga
Fällde förare fast de inte körde för fort En fartkamera på E4:s 90-sträcka vid Haparanda har varit väl nitiskt – och satt fast alla som kört över 76 kilometer i timmen. Nu slipper 381 personer betala sina böter. – Det är fel på kameran och den är avstängd tills vidare, säger Stig-Göran Gidlund, ställföreträdande chef vid Rikspolisstyrelsen, till NSD. Pertti Matala upptäckte felet 9 juli när kameran plötsligt blixtrade till. – Jag blev väldigt förvånad. Jag visste att jag körde runt 80 kilometer per timme, säger han.


 
080816 | Fler fartkameror - för miljön?
Vägverket vill satsa på fler fartkameror nästa år för att förbättra miljön. Något som välkomnas av Göteborgs trafiksäkerhetssamordnare. Det finns behov av 150 nya mätplatser nästa år varav flera i Västsverige. - Om vi kan få trafikanterna att hålla hastigheten så är ju detta bra även ur miljösynpunkt genom att koldioxidutsläppen minskar. Huvudmålet med kamerorna har ju hela tiden varit att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken, men frågan om miljön kommer också starkt. Nästa år är det alltså dags för de första "gröna" fartkamerorna? Just nu pågår en utbyggnad med hundra nya mätplatser med kameror. När Vägverkets arbete är klart i november kommer det att finnas omkring 980 mätplatser/fartkameror i Sverige. - Min bedömning är att övervakningssystemet kan byggas ut ytterligare, det finns ett stort behov som överstiger utbyggnadstakten, säger Håkan Gelin. Han berättar att flera av Vägverkets regioner hade önskemål om ännu fler fartkameror redan i år. - Jag vet att det finns ett behov av ytterligare hundra till hundrafemtio nya mätplatser/fartkameror, säger Håkan Gelin I dag finns fartkameror i huvudsak utmed statliga vägar och även om kommunerna vill ha fler inom sina områden, så är de inte alltid beredda att finansiera installationen som kostar omkring femhundratusen till sexhundratusen kronor per mätplats, säger Håkan Gelin. - Kommunerna vill hellre satsa på mobila kameror på släpvagn som betalas av Vägverket.


 
080814 | Höga bensinpriser= Låga farter
Försäljningen av bensin sjönk med sju procent i juni, uppger Svenska Petroleuminstitutet. En förklaring kan vara att vi kör långsammare och därmed mer bensinsnålt. För vi kör inte mindre, enligt Vägverket. På åttio platser runt om i landet mäts trafiken via inbyggda slangar i vägarna. Systemet känner av när en bil passerar och kan då skicka data till Vägverket. Och den visar att trafiken bara minskat med ynka 0,3 procent de första sju månaderna i år. Däremot har mätstationerna registrerat att vi kör långsammare än förut. Det kan vara förklaringen till att vi köper mindre bensin, menar Thomas Andersson, pressekreterare på Vägverket. – Det betyder att man kan åka längre på en tank. Ofta är det kanske så att när det börjar bli tomt i plånboken kör man lite försiktigare för att spara, säger han.


 
080811 | De farligaste trafikhoten
Vi sms:ar, talar i telefon, sminkar oss och matar barnen. Det största hotet i trafiken är inte hastigheten utan allt annat som fler och fler börjar få som en ful ovana. Bara att prata i mobilen eller skicka SMS kostar dryga böter i övriga Europa. Vi har här listat de tio farligaste ovanorna i trafiken. 1* Tala i mobilen och sms:a 2* Leta efter ett tappat föremål på golvet 3* Äta och dricka 4* Läsa vägbeskrivning/karta 5* Byta kläder 6* Raka / sminka sig 7* Mata in destinationen i GPS: en 8* Leka med barnen 9* Prata med passagerare 10* Byta kanal på radion, sätta på CD-skivor Polisen/Vägverket kanske borde lägga mer energi på att få folk att förstå detta stora problem istället för att plocka folk som åker 6km/h för fort på motorvägar


 
080713 | Här åker du fast i kameror
Över hundratusen personer har redan åkt fast. Lika många till kommer att fångas av fartkamerorna innan året är slut. Antalet hastighetskameror växer med en rasande fart runt om i landet. Och med dem fälls allt fler svenskar för fortkörning. – Vi räknar med cirka 230 000 överträdelser i år. 2007 var det 130 000 stycken, säger Anders Drugge, chef för den centrala enheten (ATK) vid Rikspolisstyrelsen i Kiruna. Det finns 880 vägkameror i hela landet. Men nu påbörjas en ny utbyggnad av vägkontrollerna. Vid årets slut kommer det att finnas 100 nya kameror runt om i landet. Kamerorna som plåtat flest 1. E 20 Hassle–Holmestad 2 111 2. E 20 Alingsås–Ribbingsberg1 914 3. Rv 26/47 Månseryd–Slättäng1 741 4. Lv 276 Åkersberga–Roslags Kulla 1 650 5. E 22 Lösen–Jämjö 1 496


 
080313 | Oftare rengöring av fartkamera
Smutsiga kameror friar förare Två av tre fortkörare som fångas av landets runt 900 fasta hastighetskameror går fria. Sammanlagt handlar det om 90 000 fortkörare som av olika anledningar inte kunde identifieras förra året, skriver Metro. Och en stor anledning till det är att skåpen är för smutsiga, eftersom de inte tvättas tillräckligt ofta. Något som polisen nu kommer att priotera väldigt högt så att fler fartsyndare får sina böter. Enligt Anders Drugge, ledare för Rikspolisstyrelsens sektion för automatisk trafiksäkerhetskontroll, skulle 25 000 fler förare kunna identifieras om Vägverket var tillräckligt snabba med trasan. Därför kommer Vägverket framöver tvingas åka ut och rengöra skåpen flera gånger i veckan.


 
080304 | Laservarnare dyr upptäckt
Att utrusta sin bil med en laservarnare kan bli dyrare än att betala böter för fortkörning. Det har en förare från Mellansverige fått erfara. Eftersom polisen upptäckte hans laservarnare vid en fartkontroll ska han nu punga ut med över 4000 kronor. Polisen upptäckte då att han hade monterat en laservarnare för att kunna upptäcka polisens fartkontroller, ett tillbehör som inte är tillåtet. Bilföraren uppgav i tingsrätten att han inte visste att utrustningen var olaglig i Sverige. Men det hjälpte föga. En grundläggande princip inom svensk straffrätt innebär nämligen att missuppfattningar och okunnighet rörande straffbestämmelserna inte kan fria från ansvar. Därför dömdes mannen för otillåtet innehav av laservarnare till 3600 kronor i böter. Han ska även betala 500 kronor till brottsofferfonden.


 
080218 | Fler faller till döds
Dödsolyckorna har ökat sedan 90-talet. Varje vecka dör i genomsnitt över 50 personer till följd av olyckor i Sverige. Klart flest dödsfall orsakar fallolyckor. Nationellt centrum för lärande från olyckor (NCO) vid Räddningsverket har regeringens uppdrag att redovisa olycksutvecklingen och bedöma säkerhetsarbetet. TT har tagit del av NCO:s sammanställning över den senaste tillgängliga statistiken. Mellan 1995 och 2005 ökade antalet omkomna i dödsolyckor med 27 procent, från 2 336 till 2 967 personer. Förklaringen är först och främst att antalet fallolyckor med dödlig utgång ökade med drygt 50 procent, från knappt 1 000 till över 1 500. Särskilt drabbade var äldre kvinnor. Samtidigt minskade antalet döda i vägtrafiken med 35 procent, från 519 till 460. Fallolyckor dödade alltså mer än tre gånger så många människor än i vägtrafiken. Den demografiska utvecklingen innebär att landstingens och kommunernas kostnader för vård och rehabilitering av äldres fallolyckor väntas öka kraftigt de kommande årtiondena. NCO vill därför införa en nationell samordningsfunktion för äldresäkerhet.


 
080207 | Fler får böter
Färre kör fort - fler får böter! Antalet fortkörningsböter ökar kraftigt på de svenska vägarna. Trots det kör färre för fort. Trots det är det fler som åker dit för fortkörning. Ökningen har gått från drygt 160 000 bötesfällda till 187 000. En ökning med 17 procent. Men trafiksäkerhetsdirektören Claes Tingvall säger i en intervju i Göteborgs-Posten att det är färre som kör för snabbt. Han menar att ökningen beror på att antalet kontroller utökats kraftigt. 410 miljoner till staten Enbart hastighetskamerorna har hittills i år bötfällt 100 000 personer. Tingvall jämför också med övriga Europa där andelen fortkörare är betydligt högre. Sett i rena pengar är fartfantomerna en god inkomstkälla för staten. Under den senaste tolvmånadersperioden var bötesbeloppet 410 miljoner kronor jämfört med 195 miljoner årets innan.


 
080204 | 6-10km/h får hårdare koll
I handlingsplanen till polisens strategi för trafiksäkerhet, anges att rapporteringsgränsen för hastighetsöverträdelser ska sänkas och att rapportering ska ske från och med överträdelse med 6 km/tim. Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI har på uppdrag av Vägtrafikinspektionen utvärderat efterlevnaden av den nya rapporteringsgränsen vid landets polismyndigheter. Undersökningen visar att de flesta myndigheterna har en kraftig ökning av antalet rapporter inom intervallet 6-10 km/tim över gällande hastighetsgräns. Motsvarande undersökning för ett år sedan visade på ett mycket begränsat genomslag av den nya rapporteringsgränsen hos polismyndigheterna.6km/h ger fortkörningsböterpå 1500:- idag. Något som ger mer intäkter för staten på ett enkelt sätt eftersom 75% av alla bilister kör ca 10km/h för fort.


 
080131 | Pricksystem för trafiksyndare?
Ett nytt varningssystem i form av prickar kan bli aktuellt för trafiksyndare. Efter ett visst antal prickar dras körkortet in. För att förmå trafikanterna att följa trafikreglerna har Vägtrafikinspektionen undersökt möjligheterna att införa ett nytt varningssystem, något som redan finns i många andra länder, bland annat i Norge och Danmark. Systemet går ut på att en körkortsinnehavare får en prick varje gång han eller hon bryter mot gällande trafikregler. Efter ett visst antal prickar dras körkortet in och man får göra nya prov för att återfå sitt körkort. I flera länder räcker det med tre prickar för att förlora körkortet. Man anser att det krävs en noggrann utredning för att se om vi i Sverige kan skapa ett eget varningssystem. – Vi behöver nya grepp i trafiksäkerhetsarbetet, anser man.Vägtrafikinspektionens studie blir klar i slutet av nästa månad och den kommer då att läggas fram för regeringen.


 
080121 | Polismotorcyklar avvecklas
En femtedel av polisens motorcyklar ska avvecklas. På Gotland lägger polisen ner sin mc-verksamhet. – Antalet mc-förare minskar bara med tio personer, säger Ulf Börjesson på Rikspolisstyrelsen, RPS, som tagit fram åtgärdsplanen för att göra polisens mc-verksamhet mer kostnadseffektiv. Nu har alla polismyndigheter anpassat antalet motorcyklar efter hur mycket de har råd att använda dem. Inga motorcyklar ska längre stå parkerade i garagen när de kan vara ute på vägarna. Mc-förarna ska sitta i sadeln hela säsongen. Trots att både fordon och förare blir färre kommer allmänheten inte behöva sakna mc-poliserna. Tanken är att de som finns kvar ska vara mer aktiva ute på fältet.


 
080115 | Fler kör för fort?!
Antalet utfärdade fortförningsböter har ökat med 17 procent sedan 1 oktober förra året då bötesbeloppen fördubblades. Från oktober 2006 till september 2007 betalades svindlande 410 miljoner kronor bara i fortkörningsböter. Vägverket ser dock positivt på ökningen. Det ökade antalet fortkörningsböter förklarar man med den kraftigt utökade kontrollen på svenska vägar. Enbart hastighetskamerorna ger nu 100 000 fortkörningsböter per år. Därför tror man inte att fler kör för fort utan att fler av de som gör det upptäcks.


 
080112 | Svenskars åsikt om hastigheter
I en enkäten som Vägverket gjort redovisas synpunkter på olika trafiksäkerhetsfrågor från flera tusen svenskar. Enkätsvaren visar bland annat: Att 56 procent tycker att det är viktigare att följa trafikrytmen än hastighetsgränserna. Att 24 procent tycker att de nuvarande hastighetsgränserna är så låga att man måste ha förståelse för att de överskrids. Att 63 procent tycker att hastigheterna borde vara lägre på vintern. Gemensamt för svaren är att kvinnor är mer positiva till trafiksäkerhet än män.


 
080110 | För dig som blivit av med körk
Om man behöver hjälp föt att snabbare få tillbaka sitt körkort när man åkt alldeles för fort. Kolla in www.hastighetsbot.se


 
070401 | Elmia Bil Mässa 6-9 April
Kom och besök oss i monter A04:16 där vi finns tillsammans med Racecom


 
061118 | Svenska Bilsportmässan!
Kom och träffa oss på Bilsportmässan i Stockholm 24-26 November. Vi finns i monter C07:58 tillsammans med Racecom.se


 
061107 | Länkar angående böter!
Vi har nu försökt sammanställa en del av den mediabevakning, angående fortkörningsböter som varit de sista veckorna. Allt ligger samlat under "Om Don´t Worry"


 
061106 | Vad är farligast?!
dontworry.se tar upp diskussionen om vad som är farligast i trafiken. I övriga Europa är det höga böter på att prata i mobilen utan handsfree, medans i Sverige så kan man tom skicka SMS utan att bli bötfälld. Men råkar man köra 5km/h för fort på 110väg ska man straffas med 1500:- i böter. Detta är något myndigheterna ej vill kommentera eller diskutera vidare. Alltså måste det ligga någonting i vår teori om att många fartkontroller idag kanske främst finns av ekonomiskt intresse.


 
061028 | Varning!
Vi har fått information om att det finns oseriösa företag som tillhandahåller liknande tjänster och vill härmed varna för detta samt företag med liknande domänadresser.


 
061025 | Idag 08.00 i radio
Vår egen Anders Jakobsson skulle idag tagit sig an en direktsänd intervju i Sveriges Radio P4. Denna intervju blev tyävrr inställd då den polis som skulle närvarat fick förhinder. Programmet kommer sändas vid senare tillfälle, vi återkommer med datum och tid.


 
061024 | Don´t Worry i Aftonbladet
I en publicerad artikel på http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,915707,00.html kan man läsa att även Aftonbladet gjort plats för Don´t Worry i deras nätupplaga. Artikeln handlar i korthet om att de höjda böterna í viss mån gör bilister försiktigare, och att fler och fler väljer att ta det säkra för det osäkra och teckna sig hos oss. Vidare kan man läsa att det för myndigheterna är irrelevant vem som betalar böterna och att vår verksamhet inte på något sätt är olaglig. Mats Baakki som är chef för trafikpolisen i Stockholm City anser att det bästa sättet att slippa böter är att ta det lugnt. Vi håller helt med om detta då vi inte på något sätt uppmanar till fortkörning. Men vill ändå poängtera att fortkörning även kan hända den mest laglydige, och händer det på fel ställe så kan det bli dyrt.


 
061024 | Don´t Worry i Expressen
Don´t Worry blev uppmärksammat i Expressen http://www.expressen.se/index.jsp?a=728358. Där kan bla läsas att enligt undersökning som gjorts på deras sida så kan 2/3 tänka sig att skaffa ekonomiskt skydd mot fortkörning. I korthet handlade artikeln om de höjda bötesbeloppen vid fortkörning och aktörer som Don´t Worry finns för dem som vill vara på den säkra sidan. Liksom tidigare gånger då vi omnämts i media så diskuterades huruvida vår verksamhet är moraliskt riktig eller ej. Vår ståndpunkt är nu som då att vi endast står för den ekonomiska biten då någon av våra kunder ertappats med att köra för fort. Det moraliska och juridiska ansvaret ligger alltid hos föraren själv. Vår uppfattning är att en person som godkänts som förare borde kunna ta eget ansvar för sina handlingar, oavsett om denne slipper de ekonomiska konsekvenser som följer en fortkörning eller ej.


 
061021 | Stor ökning av Kontroller
Under hastighetsveckan i år blev dubbelt så många trafikanter kontrollerade jämfört med förra året. - Det är en stor ökning av antalet kontroller. Att fokusera på hastighetsöverträdelser är viktigt för att minska antalet olyckor och rädda liv, säger Bengt Svensson, trafiksamordnare på Rikspolisstyrelsen. Även andra trafikbrott uppdagades under hastighetsveckan: I år rapporterades 363 trafikanter för rattfylleri. 126 av dessa var påverkade av droger. Förra året var motsvarande siffror 145 respektive 27. 372 personer körde utan bilbälte under årets vecka jämfört med förra året då hela 454 trafikanter var obältade. Annan brottslighet upptäcktes också vid trafikkontrollerna. Exempelvis rapporterades 65 narkotikabrott och två biltjuvar greps. - Polisens trafiksäkerhetsarbete generar även uppklaring av andra brott och det är en bra bieffekt av trafikkontroller, säger Bengt Svensson. Hastighetsveckan är en årligt återkommande insatsvecka inom det europeiska trafiksäkerhetssamarbetet. Hela landets resultat, uppdelade på län, finns på polisens hemsida: www.polisen.se För ytterligare information: Bengt Svensson, trafiksamordnare på Rikspolisstyrelsen, 0730-37 45 00


 
061019 | Mest utsatta sträckorna Top 3
Landets tre effektivaste fartkameror har tillsammans bötfällt 722 bilister av totalt 6 000. Sträckan där man absolut bör sakta ner är riksväg 23, delen från Hammaren mot Lövhult i Alvesta. Den kameran har fångat tre personer per dag sedan aktiveringen 10 juli. Hittills 322 fartsyndare. Och detta beror inte på att många fartdårar bor i trakten. Den näst effektivaste kameran sitter några kilometer norr om Strängnäs på väg 55, i riktning från Strängnäsbron mot Hjulstabron. Fångsten där är 205 bilister. I Åsbro, söder om Hallsberg, finns den tredje effektivaste kameran med 195 noterade överträdelser.


 
061019 | Över 6000st har fastnat i nya
Över 6 000 bilförare har hittills fått dryga böter sedan de nya kamerorna fångat dem på bild. Och det är bara början. Än så länge finns 272 kameror utplacerade. Vid årsskiftet ska alla 700 kameror vara i gång. Då kommer så många som 200 000 fartsyndare att bötfällas per år. Nu finns inte kapacitet för att ha samtliga påslagna hela tiden.


 
060621 | Poliskontroller under Midsomma
På dessa platser kommer det va kontroller under Midsommarhelgen. Kolla in denna länk: http://img.aftonbladet.se/nyheter/0606/21/karta_368.jpg


 
060616 | Svenska Corvette cluben
Den 16-18 juni kan ni träffa oss på Corvetteclubens årliga Meeting i Borgholm.


 
051121 | 120 VÄGAR
Fortkörningsskyddet safespeed är nu uppgraderat, täcker nu även de vägar med variabel hastighet max 120 km/h. Gäller både nya och trogna kunder!


 
051009 | 700 nya fartkameror
Vägverket har beslutat att sätta upp 700 nya fasta fartkameror som enligt dem själva ska rädda 20-30 liv varje år. Kamerorna är digitala, och skickar bilderna automatiskt till avläsningscentralen där de granskas, istället för som det varit tidigare då en polisman fått åka till varje kamera och "byta ut filmen". De nya kamerorna ska även sitta lägre än de äldre, vilket ska underlätta för avläsningcentralen att identifiera föraren. De första kamerorna börjar placeras ut i mars 2006, och i december nästa år ska alla 700 kameror finnas på plats.


 
050921 | Ännu en nöjd kund!
Första gången jag fick höra om "Safe speed" var via en kollega som hade läst om företaget i en tidning. Jag blev genast nyfiken och intresserad av vad det handlade om, efter att ha läst igenom deras affärs idé och användaravtal så tvekade jag inte en sekund att bli medlem. Eftersom jag reser ganska mycket, ca 5-6000 mil/år så tänkte jag att det kunde vara en bra idé. Alla vet ju att det är lätt att råka köra lite för fort om man är sen till ett kundbesök eller kanske hör en bra låt på radion.

Det visade sig att jag valde rätt. Efter bara några dagars medlemsskap så blev jag lite sen till ett möte och råkade köra för fort med släpet på 110 väg. En civilpolisbil smög upp bakom mig och slog på blåljusen.....

Jag skickade genast in boten till www.dontworry.se som betalade den!

Denna tjänst kan jag verkligen rekommendera till alla som kör bil, vare sig man kör 500 mil/ år eller mer än så.

Joakim Berglund / Linköping


 
050910 | Nu kan du betala med kort
Nu blir det ännu enklare och säkrare att handla på DontWorry.se. Detta genom att vi nu erbjuder våra kunder kreditkortsbetalning som alternativ till bankgiro. Korten som accepteras är VISA, MasterCard, Maestro samt American Express, och köpen görs enkelt genom DIBS som är ett av de största företagen i branschen.


 
050824 | Tävling
Fina priser utlovas till den som hittat det fiffigaste stället att placera sin dekal. Fundera en stund, ta din dekal och placera den på ett uppseendeväckande ställe. Ta därefter en bild på dekalen i sin attraktiva position och sänd till dontworry@dontworry.se.




 
050729 | Nyhetsmail
Om ni är intresserad av att få vårat nyhetsmail, gå in på vår hemsida och anmäl er där.
I vårat nyhetsmail skickar vi ut information/undersökningar som ligger inom vårat område.
Även lite förhandsinformation om produkter och tjänster som vi har under utveckling.
Vi kommer att göra allt för att ni ska trivas och känna er trygga som kund hos oss.




 
050605 | Safespeed har vidareutvecklats
Safespeed har vidareutvecklats till något mycket större än vad vi kunde tro när vi startade.
Vi har ombildat företaget och blivit ett aktiebolag med ett namn som står bakom hela våran tjänst/produkt-portfölj.
Don`t Worry Swden AB går nu ut och lanserar ett nytt trygghetskoncept till både privatpersoner och företag. Safespeed var första tjänsten som skulle läggas in i produktportföljen, framtagen för ett år sedan av Marcus Carleson, en av delägarna i Dont Worry.se idag.

Företaget har idag en grupp som sitter och arbetar med nya lösningar som inom kort kommer att finnas bland Don´t Worry:s produkter/tjänster.
Vi kommer hjälpa folk att öka både sin ekonomiska och personliga säkerhet genom våra produkter och tjänster som vi kommer att hålla till handa. Trygghet är ett ord som återkommer i alla Don´t Worry:s tjänster/produkter, vilket också återspeglas i företagets namn.

Styrelsen för Don´t Worry Sweden AB






Kundnummer:

Lösenord:



För att kunna handla på Don´t Worry.se måste du vara registrerad!
Ny kund? Registrera dig här!

Copyright Don´t Worry Sweden AB. All Rights Reserved 
Annonser